Knivar, knivar, knivar.

Jag glömmer saker ibland. Som att jag skulle berätta hur det fungerade att skicka knivar till slipning postledes. Well, well, såhär drygt fyra månader senare kommer här till slut en utvärdering av Knivbrev, den knivslipare jag använde mig av.

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg finns det flera olika ställen man kan skicka sina knivar till för slipning. Jag valde Knivbrev bland annat för att jag kände till företaget sedan tidigare och för att jag hade hört gott om det. Men det är definitivt inte den billigaste lösningen, jämför till exempel Slipkliniken eller Slipverkstaden.

Men är Knivbrev bra?

Ja, det får jag ändå säga i det stora hela. Knivarna kom tillbaka rejält vassa och själva hantverket har jag inget att anmärka på. Däremot tog det längre tid än jag hade väntat mig. På hemsidan skriver de att knivarna ska returneras senast 48 timmar efter att de fått in dem. Antingen höll Knivbrev inte vad de lovade, eller så var det posten som såsade rejält.

Jag skickade in mina knivar på en fredag. De kom tillbaka torsdagen därpå.

Deras kundtjänst var dock snabb på att svara (och skylla på någon annan) när jag undrade vart knivarna hade tagit vägen:

”Det var värst vilken tid posten tog på sig, förmodligen har de skickat Knivbrevet till annan ort först.”

Nåja, jag hade ingen större brådska (även om jag saknade min kockkniv en hel del). Men det kan ändå vara värt att ta i beaktande när man väljer vilket företag man ska använda sig av.

Jag kommer att testa Knivbrev några gånger nu, och sedan får vi se. Det viktigaste är trots allt inte tiden utan att jag får mina knivar underhållna på ett bra sätt.

Hacka lugnt.

Share: